De reis is tijdens schooltijd dus mijn schoolwerk blijft op de boot doorlopen. Elke dag wordt er aan school gewerkt voor vier uur lang. De docenten aan boord begeleiden je hierin en beantwoorden je vragen over verschillende vakken. Elke zaterdag worden er dan ook toetsen gemaakt. Deze toetsen krijg ik mee van school en worden nagekeken als ik terug ben. In de laatste week worden er geen toetsen gemaakt.
Om mee te mogen met een van deze reizen heb ik toestemming van school nodig. Dit heb ik dan ook bij school aangevraagd en ik kreeg eigenlijk meteen toestemming. Hier ben ik echt heel erg blij mee!! een paar weken voordat ik vertrek moet ik mijn plan van aanpak inleveren. Hierin staat hoe ik mijn aandacht ga besteden aan school en welk schoolwerk ik moet maken. Deze planning word heel gedetailleerd gemaakt, waardoor er minder kans is dat er iets fout gaat.
Voor alle toetsen en leerstof moet ik de docenten op mijn school om hulp vragen. Dit is voor hun ook meer werk, omdat ik best wel vroeg in het schooljaar vertrek en ik mijn docenten voor komend schooljaar nog niet weet. Hierdoor is het wat lastiger, maar ook dit gaat goedkomen!
Elke dag hebben we voor 2 uur zeiltraining. We worden ervoor opgeleid om het schip te besturen. Zo gaan we in de masten klimmen en moet je soms wachtlopen. Ook krijg je alle namen van de masten en onderdelen in het schip te weten.
De zeiltraining bereid ons voor op de ship take over. De bemanning is er bij om ons te helpen waar het nodig is, maar het grootste deel moeten we zelf doen. Als onderdeel van de reis moeten we ook een stage gaan lopen bij een bemanningslid naar keuze. Dit kan met een scheepsarts, kapitein, docent of een ander bemanningslid zijn.
Samenwerken is natuurlijk een groot onderdeel op het schip. Je moet met de hele groep overweg kunnen en elkaar gelijk snappen als de een iets roept. Als de samenwerking goed is tussen alle trainees dan gaat de ship take over ook beter.
Maak jouw eigen website met JouwWeb